Pozycjonowanie to szereg działań, których finalnym efektem jest poprawa naszej pozycji w wynikach wyszukiwania. Jednakże rozpiętość cenowa pomiędzy poszczególnymi cenami może czasem zaskakiwać. Skąd się biorą tak duże różnice oraz co się składa na pozycjonowanie naszej witryny?
Dlaczego to tyle kosztuje?
Porównując poszczególne oferty za pozycjonowanie, może nas zaskoczyć rozpiętość ich cen. Nawet w przypadku tej samej strony koszt może wahać się od kilkuset złotych do nawet kilku tysięcy. Skąd zatem tak duża rozbieżność, jeśli zależy nam na tym samym efekcie?
Warto zdawać sobie sprawę, że pozycjonowanie pozycjonowaniu nierówne, a dokładniej mówiąc osoby, które podejmują się takich działań, nie zawsze mogą pracować tak samo rzetelnie. Dlatego oferty, wyglądające jak najlepsza okazja, powinny zapalać w nas czerwone światło. Jak się bowiem może okazać, zakres pracy będzie niewielki i nie przyniesie oczekiwanych przez nas rezultatów.
Co się składa na pozycjonowanie
Żeby zrozumieć dlaczego pozycjonowanie strony lub sklepu internetowego tyle kosztuje, powinniśmy poznać chociaż częściowo elementy tego procesu. Warto też sprawdzić, czy te wątki są także uwzględnione w wybranej ofercie.
Na pozycjonowanie składa się przede wszystkim:
– audyt SEO
– optymalizacja strony
– przygotowanie strategii i listy słów kluczowych
– wzbogacenie witryny o treści
– pozyskiwanie linków
– monitorowanie i raportowanie zmian
Nie są to oczywiście wszystkie działania, których podejmuje się agencja SEO. Jednakże są one podstawą do kolejnych kroków i do osiągania wysokich wyników w wyszukiwarce. Co się kryje pod tymi elementami?
Audyt SEO i optymalizacja
Niewątpliwie audyt SEO strony jest rzeczą, od której należy zacząć. Błędem jest bowiem pozycjonowanie witryny, która nie spełnia wytycznych Google i nie jest przyjazna użytkownikowi. Dlatego też najpierw przygotowuje się obszerny dokument, gdzie znajduje się wnikliwa analiza strony, a następnie nanoszone są odpowiednie poprawki.
Pomimo że w trakcie przeprowadzania audytu oraz optymalizacji strony, nie jest wykonywane pozycjonowanie jako takie, to koszty za te działania są obejmowane w stałej opłacie za usługi lub w jednorazowej opłacie. Miejmy bowiem świadomość, że wymagają one nie tylko czasu pracy specjalisty, ale także wykorzystania odpowiednich narzędzi.
Przygotowanie słów kluczowych oraz treści
Przed wyborem słów kluczowych należy przeanalizować nie tylko wyszukiwane frazy, ale także sprawdzić pod tym kątem konkurencję. Słowa kluczowe, które są ostatecznie wybierane, powinny być nie tylko zbliżone do zapytań użytkowników, ale także do budżetu, jakim dysponujemy. Konkurencja na poszczególne frazy może być bardzo wysoko, co wiąże się z dużym nakładem pracy, jak i poniesionymi kosztami.
Następnie przygotowana lista słów kluczowych powinna być zawarta w treściach zarówno na stronie, jak i w publikacjach zewnętrznych. Teksty są zaś pisane przez copywriterów, którzy dbają nie tylko o ich poprawność, ale także o optymalizację SEO. Dzięki temu będą one przyjazne zarówno dla użytkowników, jak i dla robotów wyszukiwarki, które odpowiadają za pozycję na liście z wynikami.
Linkbuilding
Linkbuilding, czyli linkowanie, jest bardzo ważnym czynnikiem rankingowym. Dzięki niemu nasza witryna może znaleźć się na wysokiej pozycji. Oczywiście w ustalaniu rankingów jest także brana pod uwagę jakość strony, dlatego nie da się osiągnąć dobrego wyniku bez wcześniejszej optymalizacji witryny.
Specjaliści SEO starają się pozyskiwać jak najlepsze odnośniki z różnych witryn. Żeby sprawdzić ich jakość, wykorzystują narzędzia, które pozwalają stwierdzić, jak wartościowa jest zewnętrzna strona. Same linki zaś są najczęściej umieszczane w treści artykułów, publikowanych na wybranych witrynach. Im większa i bardziej zaufana strona, tym odnośnik jest silniejszy. W międzyczasie cały czas jest analizowana ich jakość oraz pozycja samej witryny.
Monitorowanie i raportowanie
Agencja SEO zobowiązuje się także do przygotowywania regularnych raportów. Powinna ona także na bieżąco analizować stronę i monitorować, czy dokonane działania przyniosły rzeczywisty rezultat. Warto jednak powierzyć statystykę i analizę doświadczonej osobie. Łatwo bowiem wyciągnąć pochopne wnioski, które w konsekwencji mogą nas słono kosztować.
Przejrzyste raportowanie powinno być nieodłączne we współpracy z każdą agencją. Dzięki przejrzystości działań nie tylko wiemy, że mają one sens i przynoszą efekty, ale także nabieramy zaufania do specjalistów. Warto zatem postawić na model współpracy. Jeśli agencja i my idziemy w tym samym kierunku, o wiele łatwiej jest osiągnąć sukces.
Pamiętajmy zatem, że pozycjonowanie to nie tylko szereg działań, mających na celu poprawę naszej pozycji. Jest to także skrupulatna analiza strony, dokonywanych zmian i raportowanie ich na bieżąco. W tym celu niezbędna jest współpraca i stały kontakt, jak też wykorzystanie profesjonalnych narzędzi. Dlatego też opłata za pozycjonowanie może być różna nie tylko w zależności od jakości wykonywanych prac, ale także od wielkości strony.