Koszty związane z pozycjonowaniem są bardzo zróżnicowane, rozpiętość cenowa może wynosić nawet kilka tysięcy złotych. Nic więc dziwnego, że klientom jest coraz trudniej dobrze zadecydować i wybrać najbardziej rozsądną opcję. Postaramy się znaleźć odpowiedź na pytanie, skąd tak duża dysproporcja oraz ile może nas kosztować pozycjonowanie strony internetowej.
Dlaczego pozycjonowanie kosztuje?
W internecie pełno jest ofert, które oferują pozycjonowanie, jak i usługi SEO po niemożliwie niskich cenach. Istnieje też sporo darmowych narzędzi, które umożliwiają samodzielną pracę nad stroną. Dlaczego jednak te oferty pomimo że tanie mogą okazać się w ogólnym rozrachunku niekorzystne?
Przede wszystkim dlatego, że pozycjonowanie wymaga dużej ilości pracy, zwłaszcza na początku, jak też wiedzy i doświadczenia osoby, która się go podejmuje. A niestety jak się okazuje, najtańsze oferty mogą być dla firmy pułapką, a darmowe programy – niewystarczające. Dlatego inwestycja w profesjonalnego SEO-wca freelancera, czy też w agencję marketingową, która nas w pełni obsłuży, pomoże nam uniknąć popełnienie błędu, czy też zmarnowania swojego budżetu.
Co wchodzi w zakres pozycjonowania?
Triki w pozycjonowaniu przestały działać już kilka lat temu. Jednakże niektóre osoby lekceważą konsekwencje i dalej z nich korzystają. Pozycjonowanie, które realnie oddziałuje na stronę oraz działa długofalowo, musi być przeprowadzane na kilku poziomach.
Audyt
Audyt SEO jest bez wątpienia jednym z najważniejszych narzędzi SEO, po jakie sięga się na samym początku współpracy z daną stroną. To właśnie ono pozwoli nam wykryć mocne i słabe strony serwisu oraz wskaże kierunek dalszych.
Jaki jest koszt audytu SEO? Jak to bywa w większości przypadków zapytań: to zależy. Cena audytu jest zależna przede wszystkim od samej strony internetowej. Jeśli jest ona bardzo mała, potrzebny czas oraz wysiłek włożony w jej analizę będzie znacznie mniejszy, aniżeli dużego sklepu e-commerce.
Dlatego cena za audyt uzależniona jest od czasu, jaki SEO-wiec musi na niego poświęcić. Jeśli przyjmiemy, że jedna robocza godzina wynosi 100 złotych netto, cena za audyt strony może wynosić w granicach 500 zł do nawet kilku tysięcy. Wydatek ten jest nie tylko niezbędny, ale i jednorazowy. Dzięki niemu będziemy mogli nakreślić dalsze działania oraz strategię marketingową.
Optymalizacja
Kiedy audyt SEO wskaże nam już dalsze działania, możemy przejść do właściwego pozycjonowania, w którego skład wchodzi między innymi optymalizacja SEO, czyli dostosowanie witryny pod kątem technicznym i treściowym zarówno dla wyszukiwarki, jak i samego użytkownika.
To, co warto wiedzieć to fakt, że proces ten wymaga pracy nie tylko jednego człowieka. Oprócz SEO-wca, który wskaże elementy do poprawki i dostosuje witrynę do obecnych wymogów, potrzebne jest niekiedy wsparcie programisty, a także copywritera.
Do optymalizacji zaliczamy takie działania jak:
– poprawienie kodu witryny
– dodanie nagłówków HTML
– nasycenie słowa kluczowe
– wygenerowanie mapy witryny
– poprawienie lub napisanie nowych treści
Ile to wszystko może nas kosztować? Godzina pracy programisty to często wydatek 100-200 zł, zaś copywritera – kilkudziesięciu. Przy czym trzeba pamiętać, że w zależności od typu strony liczba poprawek kodu oraz ilość tekstów do napisania może być zróżnicowana. Kwota 2-3 tysięcy wydaje się jednak minimalna w przypadku małych serwisów.
Linkowanie
Linkowanie, czyli link building, jest istotny, aby nasza strona pojawiała się wysoko w wynikach wyszukiwania, co z kolei jest kluczowym celem pozycjonowania. Dlatego koszty związane z tym działaniem są wręcz niezbędne.
Link building może obejmować kilka strategi, począwszy od umieszczenia odnośniku na katalogach SEO, kończąc na publikacji artykułów sponsorowanych na najbardziej poczytnych portalach. Kluczowe jednak, aby zachować neutralny profil linków (który nie będzie wydawał się podejrzany dla wyszukiwarki).
Strony, które wybierzemy do umieszczania odnośników, też nie są bez znaczenia. Ich jakość, tematyczność oraz wiek, wpływają na to, ile mocy dany link nam przekaże. Oczywiście im bardziej popularny portal, tym cena za publikację wzrasta. Doliczmy jeszcze koszt napisania samego artykułu i możemy otrzymać kwotę co najmniej 100 zł.
Czy warto decydować się na tanie oferty?
Jak już wspomnieliśmy na początku, w internecie nie brakuje tanich ofert, które wyglądają jak okazja nie do przegapienia. Czy jednak warto się na nie decydować? Biorąc pod uwagę, ile czasu oraz energii zajmuje samo pozycjonowanie, mamy przekonanie, graniczące z pewnością, że okazje tego rodzaju okażą się zwykłą pułapką.
Istnieje duże ryzyko, że pozycjonowanie po taniości nie jest do końca zgodne z wytycznymi Google i wykorzystuje triki, za które nasza strona może zostać z czasem dotkliwie ukarana. Może się również zdarzyć oferta pochodząca z nieuczciwej agencji, która zwiąże nas umową na kilka lat bez możliwości wypowiedzenia, z której pracy raczej nie będziemy zadowoleni.
Dlatego, nawet jeżeli nasz budżet jest ograniczony – nie wybierajmy najtańszych ofert. Profesjonalna agencja pozycjonująca pomoże w wybraniu odpowiedniej strategi, która nie nadszarpnie naszych finansów, a dostarczy wielu dodatkowych korzyści oraz przychodu.