Teksty SEO to podstawa funkcjonowania strony internetowej, jak i samego pozycjonowania. Od opisów produktów po artykuły na portalach zewnętrznych – wszędzie mamy z nimi styczność. Czy jednak wiemy, jak je napisać, aby przyniosły skutek. Poznajmy zatem podstawowe elementy tekstów oraz zasady ich tworzenia.
Z jakimi treściami możemy się spotkać w internecie
Tekst tekstowi nierówny. Dlatego warto zobaczyć, z jakimi rodzajami treści mamy tak naprawdę do czynienia w internecie. Różnią się one nie tylko charakterem, ale także jakością, jak i celem. Ponadto mogą pełnić różne funkcje jak rozrywkową, reklamowa, czy informacyjną. Warto je rozróżniać między sobą.
Niezależne teksty na portalach
Do tego rodzaju publikacji zaliczamy wszelkiego rodzaju teksty umieszczane na samodzielnych portalach internetowych. Charakteryzują się one brakiem formy reklamowej, czyli nie są nasycone słowami kluczowi, ani nie posiadają żadnego odnośnika. Służą one przekazaniu wartościowych treści, które angażują użytkowników zgromadzonych wokół danego portalu.
Teksty SEO
To właśnie w nich pojawiają się słowa kluczowe i odnośniki, które mają wspomóc pozycjonowanie. Są one formą reklamy, która skupia się nie tylko na przekazywaniu informacji o produkcje, ale także dostarczeniu użytecznej wiedzy użytkownikom. Tego rodzaju teksty są pisane z zachowaniem wysokiej jakości samego contentu, jak i wytycznych SEO.
Teksty preclowe
W odróżnieniu od tekstów SEO tak zwane precle są znacznie krótsze oraz bardziej nasycone słowami kluczowymi. Ich konstrukcja ma służyć wyłącznie pozycjonowaniu, a nie koniecznie angażowaniu użytkowników.
Jak napisać dobry tekst SEO
Na tekstach SEO warto skupić się najbardziej. Są one pisane nie tylko z myślą o pozycjonowaniu, ale także o odbiorcach treści. Mogą więc przynieść o wiele lepszy rezultat niż teksty preclowe. Żeby tak się jednak stało, potrzebujemy wiedzieć, jak taką treść napisać, aby osiągnąć pożądany skutek.
Pamiętajmy o naszym celu
Zanim napiszemy jakikolwiek tekst, warto uświadomić sobie jego cel. Najczęściej jest to podniesienie wiarygodności i wartości marki. Powinien być więc jak najbardziej czytelny i przejrzysty, aby użytkownik, który go przeczyta, zrozumiał naszą główną ideę. Tylko tak jesteśmy w stanie osiągnąć główne cele pozycjonowania, czyli zwiększenie ruchu na stronie, jak i samą promocję marki.
Wykorzystanie słów kluczowych
Słowa kluczowe to absolutna podstawa związana z pozycjonowaniem. Dlatego już na samym początku warto się skupić na analizie fraz, które są najczęściej wyszukiwane przez użytkowników. W tym celu możemy wykorzystać zwykłe podpowiedzi Google, jak też bardziej zaawansowane narzędzia, np.: Planer Słów Kluczowych, który pokaże nam dodatkowo liczbę miesięcznych wyszukiwań i wskaże, jak dużą konkurencję ma dane słowo.
Kolejną kwestią jest ich rozmieszczenie w tekście. Jeśli przesadzimy z ich nasyceniem – treść będzie nieatrakcyjna dla użytkowników. Również Google to zauważy i nie podniesie ono naszej pozycji. Ile więc słów kluczowych powinno być w tekście? Zależy to przede wszystkim od długości artykułu. Przyjmuje się jednak, że nasycenie frazami powinno wynosić od 2% do maksymalnie 5%. Pamiętajmy, że powinno nam zależeć przede wszystkim na naturalności i przystępności tekstu.
Odpowiednie formatowanie
Co to oznacza, że tekst ma być napisany także pod SEO? Oprócz umieszczania słów kluczowych ważne jest także odpowiednie formatowanie. W naszym artykule nie może więc zabraknąć nagłówków H1-H6.
Nie tylko różnicują one akapity, ale także pomagają w czytaniu treści. Dodanie odpowiednich atrybutów nie pozostanie niezauważone także przez Google, które tylko dzięki zastosowaniu kodu HTML jest w stanie odczytać nagłówki.
Oprócz nagłówków warto także dodać pogrubione fragmenty tekstów. Możemy nimi oznaczać najważniejsze informacje, jak i słowa kluczowe. W ten sposób sformatowany tekst jest o wiele bardziej czytelny oraz przejrzysty.
Długość i unikalność
Nie ma odgórnej zasady, która mówi o tym, jak długi powinien być dany artykuł. Uważa się jednak, że treści poniżej 1000 znaków ze spacjami nie mają dużej wartości SEO. Dlatego jeżeli nie są to szeregowe opisy produktu warto, aby miały one odpowiednią długość. Za złoty środek uważa się długość 3000-4000 znaków ze spacjami. Nie jest to oczywiście granica i tekst może być dłuższy, o ile utrzymamy zainteresowanie użytkownika.
Mimo wszystko naczelną zasadą pozostaje jednak unikalność. Google zwraca dużą uwagę na tak zwany duplicate content. W przypadku kiedy kopiujemy treści z innych witryn słowo w słowo, jest to nie tylko plagiat, ale nieetyczna praktyka, przez którą Google może nas nałożyć karę w postaci filtra. Warto więc zainwestować w copywritera, który będzie dla nas tworzył unikalne treści na dany temat.
Pisanie dobrych tekstów SEO to prawdziwa sztuka. Ale to właśnie dzięki nim możemy osiągnąć pożądane efekty pozycjonowania. Jeśli nie starcza nam czasu na tworzenie unikalnych treści, warto wejść we współpracę z agencją, która przeprowadzi za nas szereg niezbędnych zadań i zleci napisanie tekstów profesjonalnym copywriterom.
Wykorzystanie edytorów do tworzenia treści
Rosnącą popularnością na rynku cieszą się narzędzia, które wykonują dużą część analizy SEO za człowieka. Edytory działające na bazie analizy data driven takie jak Contadu.com to przykład narzędzia, które znacznie ułatwia pracę z tekstem. Narzędzie sprawdza teksty konkurencji, która zajmuje czołowe pozycje na interesujące nas słowo kluczowe i na tej podstawie sugeruje jakich fraz i słów pobocznych powinniśmy użyć, aby mieć lepszy tekst od naszych rywali w Google.