Wszystkie działania związane z reklamą pójdą na marne, jeżeli nie zadbamy o dobry PR. Jedną z podstawowych rzeczy, na jaką użytkownik zwraca uwagę, jest ocena. Negatywne opinie na Google Maps mogą świadczyć o naszej niskiej jakości albo o szkodliwym działaniu osób trzecich. Jak bronić się przed atakiem nieuczciwej konkurencji i usunąć negatywny wpis na nasz temat?
Czy wszystkie negatywne opinie powinniśmy usunąć?
Na wstępie warto odpowiedzieć sobie na pytanie, komu tak naprawdę mają służyć opinie z wizytówek Google Maps. Czy służą one ich właścicielom, czy też przyszłym klientom, którzy szukają lojalnych firm? Google przede wszystkim zależy na użytkownikach. Dlatego opinie, które znajdują się w internecie, powinny w obiektywnym świetle oceniać działalność firmy, a nie – być jej laurką.
Z tego powodu nie usuniemy każdej negatywnej opinii, jaka zostanie wystawiona na nasz temat. Co więcej, nie powinniśmy tego próbować. Abstrahując od tego, że Google na to na pozwoli, takie działanie może bardzo zaszkodzić wizerunkowi.
Jeśli klient, który miał podstawy do tego, aby wystawić nam złą opinię, zauważy, że zostanie ona usunięta, może być bardzo niezadowolony z tego powodu. W efekcie czego możemy nie tylko otrzymać kolejny negatywny komentarz na Google Maps, ale także na social mediach i na innych portalach.
Jak więc zareagować, jeżeli poziom naszych usług był niezadowalający dla naszego klienta? Przede wszystkim odpowiedzmy na komentarz. Dzięki temu pokażemy wszystkim użytkowników, że zależy nam na opinii i doskonaleniu naszych usług. Taka reakcja to także szansa na to, że klient edytuje swój komentarz. Nie naciskajmy jednak. Roszczeniowość nie przyniesie nam niczego dobrego!
Usuwanie negatywnej opinii z Google Maps
Jeśli negatywna opinia jest niezgodna z prawdą i nas zniesławia, a co więcej podejrzewamy atak nieuczciwej konkurencji – zgłośmy komentarz w Google Moja Firma. Istnieje kilka metod, które służą do tego celu.
Zgłoś naruszenie regulaminu
Sposobem, od którego warto rozpocząć walkę z negatywnymi komentarzami to zgłoszenie zasad regulaminu Google. Cała procedura opiera się na wypełnieniu formularza, który jest następnie weryfikowany przez pracowników wyszukiwarki.
W tym celu należy przede wszystkim posiadać konto w Google Moja Firma. Po zalogowaniu na konto odszukujemy naszą wizytówkę, a następnie zgłaszamy naruszenie zasad. W pojawiającym się okienku możemy wybrać jedną spośród 8 zasad. Powinniśmy wybrać tę, która jest najbardziej zbliżona do naszej sytuacji.
Do wyboru mamy między innymi:
– wysyłanie spamu
– fałszywe opinie
– naruszenie prawa
– podanie się za osobę trzecią
– naruszenie prawa autorskiego
– publikacje komentarzy szerzących nienawiść
– wystawienie opinii na tle seksualnym
Kiedy wypełnimy formularz, trafia on do pracowników Google, który podchodzą do każdego zgłoszenia indywidualnie. Jeśli negatywna opinia zostanie uznana za naruszającą zasady, będzie usunięta w ciągu 4 dni od zgłoszenia.
Skontaktuj się z działem obsługi
Minęły 4 dni, a opinia nie została usunięta? Nie powinniśmy załamywać rąk. Jeżeli komentarz narusza według nas zasady, wciąż mamy szansę na jego usunięcie. W tym celu należy skontaktować się bezpośrednio z działem obsługi klienta Google Moja Firma.
Nie ograniczamy się tutaj do zamkniętej formy formularza. Mamy możliwość rozszerzenia swojej wypowiedzi i wytłumaczenia sytuacji z naszego punktu widzenia.
W zgłoszeniu unikajmy jednak rozwlekłych form wypowiedzi. Nie rozpisujmy się na kilka stron, ponieważ pracownik straci wątek i może nie ocenić naszej sytuacji, tak jak my ją widzimy. Najlepiej więc pisać zwięźle. Wypiszmy konkretne argumenty, które pokażą, że opinia nie jest wiarygodna i może nie tylko nas zniesławiać, ale także wprowadzać innych użytkowników w błąd. Po wysłaniu zgłoszenia, odpowiedź powinna pojawić się po kilku dniach.
Odwołaj się od decyzji
Oba z powyższych sposobów zawiodły, a negatywna opinia wciąż psuje Twój wizerunek w internecie? Pamiętajmy, że zawsze mamy prawo do odwołania. Jednakże teraz powinniśmy wysunąć bardziej poważne argumenty, najlepiej pochodzące z przepisów prawa.
Jeśli negatywna opinia łamie prawo, odnajdźmy przepis i przedstawmy ją Google. Do najczęstszych przepisów, które można wykorzystać w tym przypadku, należą:
– Ustawa o nieuczciwej konkurencji (Dz.U.2018.0.419, art.14)
– Zniesławienie (Dz.U.2017.0.2204, art. 212)
Jeśli tego rodzaju działania nie zostaną rozstrzygnięte na naszą korzyść, możemy w ostateczności udać się do organów ścigania. Posiadając pisemną decyzję od prokuratury, Google podejmie własne działania prawne i skontaktuje się z użytkownikiem, który dopuścił się zniesławienia wobec nas.
Na szczęście taka konieczność zachodzi rzadko. Najczęściej wystarczy wypełnienie prostego formularza. Jeżeli użytkownik złamał zasady – komentarz zostanie niezwłocznie usunięty. Warto jednak pamiętać, że istnieją także inne drogi, które mogą nam pomóc w walce o swoje prawa. Nikt przecież nie chce być zniesławiany. A użytkownicy nie chcą być oszukiwani.
Działo to także w drugą stronę. Pisanie wielu nieprawdziwych, pozytywnych komentarzy może nie pomóc w ratowaniu wizerunku. Internauci dostrzegają taki spam i trzymają się od tego rodzaju firm z daleka. Dlatego warto na każdym kroku dbać o to, że świadczymy usługi na jak najwyższym poziomie. Wtedy jedna negatywna opinia, nawet ta niesłuszna, nie będzie decydująca przy wyborze naszej firmy przez innych.