Pozycjonowanie witryn lokalnie staje się coraz popularniejszym posunięciem. Wiele lokalnych — stacjonarnych firm wchodzi do sieci w poszukiwaniu klientów i stawia właśnie na organiczne wyniki wyszukiwania. Usługę pozycjonowania lokalnego oferuje również coraz więcej agencji SEO na rynku, a samo pozycjonowanie nie jest trudniejsze od typowego. Czym zatem jest pozycjonowanie lokalne? Jak się je wykonuje i czemu służy? Czy warto na nie stawiać i dla kogo jest przeznaczone? Odpowiedzi na te wszystkie pytania przedstawiamy poniżej.
Czym jest pozycjonowanie lokalne?
Pozycjonowanie lokalne to zwiększenie widoczności oraz pozycji witryny w wyszukiwarce Google, ale lokalnie — nie globalnie. Cały proces ma na celu sprawić, aby nasza witryna pojawiała się wysoko w wynikach wyszukiwania, jeśli danej usług czy produktu szukać będzie mieszaniec danego miasta, lub pytanie zostanie zadane w kontekście konkretnego miasta. W tej opcji nie będziemy widoczni w kontekście innych miast oraz w ogólnej kategorii.
Obecnie pozycjonowanie lokalne oferuje wiele agencji SEO na rynku. Może być ono prowadzone tylko i wyłącznie w kontekście lokalnym lub służyć jako uzupełnienie ogólnego pozycjonowania — jeśli prowadzimy biznes globalnie. Na pozycjonowanie lokalne składają się czynności onsite i offsite, czyli na samej stronie internetowej oraz poza nią. Google chętnie promuje witryny pozycjonowane lokalnie, dzięki czemu cały proces jest ułatwiony i zgodny z polityką Google.
Czy i kiedy warto z niego skorzystać?
Pozycjonowanie lokalne przeznaczone jest dla firm, marek i serwisów, które działają stacjonarnie w danym mieście lub kierują swoją ofertę jedynie do mieszkańców danego miasta. Z pewnością z pozycjonowania lokalnego warto korzystać, jeśli prowadzimy lokalny biznes np.cukiernie czy salon kosmetyczny. Dzięki temu będziemy mogli pozyskiwać wielu nowych klientów z sieci bez wykonywania dodatkowych czynności czy uruchomiania nowych kampanii reklamowych.
Raz stworzona strona i pozycjonowana regularnie nie wymaga od nas nakładów dużych środków oraz poświęcania czasu. Wiele działań pozycjonowania lokalnego takie jak np. wizytówka na Google Maps czy dodawanie wpisów z frazami lokalnymi możemy przeprowadzać samodzielnie. Pozycjonować witrynę lokalnie warto również, wtedy gdy posiadamy “martwą witrynę”, która była zaniedbywana.
Ciekawostka: Konkurencja przy pozycjonowaniu lokalnym w TOP10 czy TOP3 dla danego miasta w danej kategorii jest dużo mniejsza niż globalnie. Dzięki temu przeważnie mamy spore szanse, aby niskim nakładem sił dostać się na wysokie pozycje np. jako pizzeria czy salon fryzjerski i pozyskiwać wielu klientów z wyszukiwarki Google. Konkurencja lokalna przeważnie nie przykłada również sporej uwagi i nie poświęca wielu środków na pozycjonowanie lokalne, dlatego dobre efekty osiągnąć możemy często niskim nakładem finansowym.
Jak pozycjonuje się witryny lokalnie?
Pozycjonowanie witryn lokalnie, choć może wydawać trudne czy nieco tajemnicze wcale takie nie jest. W większości elementów wykonywać będziemy je dokładnie tak samo, jak pozycjonowanie ogólne — pod konkretne słowa kluczowe i tematykę. W pozycjonowaniu lokalnym istnieje też kilka elementów specyficznych, które nie są trudne w zastosowaniu i nie powinniśmy mieć z nimi trudności.
Frazy i słowa kluczowe w wersji lokalnej
Pierwszym sposobem na pozycjonowanie lokalne witryny jest używanie odpowiednich fraz i słów kluczowych na naszej stronie. Będą to frazy lokalne, czyli słowa kluczowe zgodne z kategorią tematyczną ale wzbogacone o nazwę miejscowości. Przykładem będzie fraza “fryzjer Gdynia” zamiast frazy “fryzjer”. W tekstach seo oraz na samej witrynie należy zamieszczać frazy w takim formacie. To właśnie dzięki nim Google wie, o czym jest nasza strona i w jakiej lokalizacji działamy. Nie musimy do każdej frazy dodawać nazwy miasta, ale warto kłaść spory nacisk na taki rodzaj ustalania słów kluczowych. Aby urozmaicić frazy lokalne, możemy stosować je w odmianie lub dodawać nazwy dzielnic i lokalizacji w danym mieście, tak żeby wszystkie frazy nie były takie same.
Wizytówka Google Moja Firma na Google Maps
Kolejnym sposobem pozycjonowania lokalnego jest stworzenie wizytówki Google Moja firma oraz dodanie się na Google Maps jako pinezka. Dla Google powiązanie “pinezki” z naszą stroną zwiększa jej wiarygodność, gdyż rejestrując wizytówkę, musimy potwierdzić listownie nasz adres działalności. Samo jej stworzenie nie jest trudne ani kosztowne. Możemy również zlecić jej założenie agencji SEO. W wizytówce należy uzupełnić wszystkie pola oraz odpowiednio ją zoptymalizować, aby była wartościowa w oczach Google. W treści wizytówki należy umieścić adres naszej strony internetowej, a na stronie internetowej osadzić wizytówkę.
Przywiązanie strony do danego miasta — Dane
Ważnym elementem pozycjonowania lokalnego jest przywiązanie witryny do danego miasta. Zdecydowanie warto podkreślić związek witryny z danym miastem i robić to, jeśli jest to tylko możliwe. Możemy zatem dodawać wizytówki na portalach biznesowych oferujących taką możliwość. Nasze dane w całym internecie takie jak telefon, adres czy nazwa muszą być takie same. Dane te możemy umieszczać również w stopce strony oraz w zakładce “kontakt”. Informacje o mieście możemy umieścić również w tytule strony internetowej. Kolejnym dobrym posunięciem będzie zamieszczone mapki z naszym adresem na naszej stronie internetowej np. w zakładce “kontakt” lub “o nas”.
Linkowanie lokalne
Jeśli zależy nam na pozycjonowaniu lokalnym witryny, warto postawić również na link building lokalny. Jest to umieszczanie w sieci np. na forach czy blogach linków do naszej witryny. Ogólnie działanie takie ma budować naszą popularność w sieci i zwiększać pozycję w wynikach wyszukiwania Google. Linkowanie lokalne różni się od ogólnego tym, że linki do naszej witryny będziemy umieszczali na stronach lokalnych np. na forach miejskich czy witrynach związanych z naszą miejscowością. Będzie to kolejny znak dla Google o tym, iż działamy na danym terenie. Linkowanie lokalne możemy przeprowadzać samodzielnie, zamieszczając stosowne wpisy w sieci lub zlecać je agencjom seo.