Poznaj 5 rodzajów słów kluczowych w tekstach SEO

Poznaj 5 rodzajów słów kluczowych w tekstach SEO

Pisząc teksty SEO, przeważnie chcemy, aby znalazło się w nich kilka najważniejszych fraz czy słów kluczowych dla naszej tematyki. Istnieje jednak aż pięć głównych typów fraz, które warto poznać i zamieszczać w takich tekstach świadomie. Każdy z rodzajów słów kluczowych ma nieco inne zadanie i charakteryzuje się innymi elementami. Czym zatem są różne rodzaje słów kluczowych w tekstach SEO? Jakie korzyści przynosi każdy z nich? Jak ich używać? Odpowiedzi na wszystkie pytania, podpowiedzi i opisy pięciu typów słów kluczowych prezentujemy poniżej.

Frazy Główne

Pierwszym typem fraz, które używane są najczęściej w tekstach SEO, są frazy główne. Są one przeważnie ogólnymi i popularnymi nazwami z danej kategorii tematycznej, których używa najwięcej osób, wyszukując informacje w sieci. Frazy ogólne mają przeważnie jedno lub dwa słowa. Fraz głównych używa się najczęściej przy tradycyjnym sposobie pozycjonowania witryn, umieszczając je w tekstach SEO.

Fraz takich w tekstach może być również kilka lub może być w takiej opcji faworyzowane jedno słowo. To właśnie na frazy główne kładziony jest największy nacisk i używane są kilkukrotnie w różnych wariantach. Najpopularniejsze słowa kluczowe w danej kategorii przyciągają największą liczbę klientów i czytelników. Określają one w sposób uniwersalny np. dany przedmiot czy usługę. Przykładem fraz głównych będą np. “buty”, “rower” czy “zabawki”. Słowa te są używane najczęściej w danej kategorii przez użytkowników w sieci, ale również panuje pod nimi największa konkurencja ze strony innych witryn. Zadaniem frazy głównej jest poinformowanie Google, o czym jest nasz tekst.

Frazy takie możemy wybierać samodzielnie i nie muszą być to najpopularniejsze wyrazy z danej kategorii a np. słowa, na których wyszukiwaniu w sieci najbardziej nam zależy. W ten sposób będziemy mogli wybrać w tekstach frazy główne, które zapewnią jak największy przypływ użytkowników z sieci, określają nasz produkt czy są najlepiej pasującymi zwrotami do naszej witryny.

Frazy Poboczne — dodatkowe

Frazy poboczne to słowa kluczowe, które stoją w hierarchii tuż za frazami głównymi. Są to słowa lub kilku słowne zwroty, które są typowe dla danej kategorii tematycznej, ale nie są najpopularniejsze. Słowa kluczowe tego typu. używane są w tekście najczęściej jednokrotnie — jako dopełnienie fraz podstawowych. Dzięki nim w tekście możemy zamieścić wszystkie typowe dla danej kategorii słowa, które nie są kluczowe, ale których używa nadal sporo osób.

Dzięki temu stronę w sieci znajdą osoby, które do wyszukiwania informacji używają np. synonimów danego słowa czy innych mniej popularnych nazw. Przykładem fraz pobocznych mogą by “trzewiki” czy “półbuty”, jeśli naszą frazą główną są “buty”. Frazami pobocznymi będą zatem te słowa i zwroty, które nie dają sporego ruchu organicznego, ale które nadal są dosyć często używane w danej tematyce.

Frazy Lokalne

Frazy lokalne to typ fraz, które posiadają dopisek związany z lokalizacją. Mogą być to pojedyncze frazy w postaci nazwy miasta np. Kraków czy Warszawa lub frazy nieco dłuższe jak np. “Sklep zabawkowy Warszawa”. Frazy lokalne są zatem wszystkimi słowami kluczowymi, które w swojej treści zawierają nazwę danej lokalizacji. Lokalizacją może być np. państwo, miasto, dzielnica, rejon, ulica itp. Słów kluczowych — lokalnych najczęściej używa się przy pozycjonowaniu lokalnym witryny.

Przykładem takiego pozycjonowania strony jest pozycjonowanie witryny osiedlowej piekarni czy lokalnego zakładu szewskiego. Teksty seo z lokalnymi frazami i ogólną optymalizacją lokalną strony sprawią, że dana witryna wyświetlana jest zgodnie z tematyką, ale jedynie lokalnie np. gdy informacji wyszukują mieszkańcy Krakowa lub użytkownicy zaznaczający, iż szukają usługi w Krakowie w wyszukiwarce. Frazy tego typu korzystnie jest używać w każdym tekście — o ile jest to możliwe.

Frazy Brandowe

Frazy brandowe to frazy, które związane są z nazwą naszej marki lub firmy. Określają one najczęściej nazwę naszej firmy czy bezpośrednią frazę, pod jaką wyszukują nas klienci w sieci. Przykładami fraz brandowych będzie np. nazwa marki, nazwa firmy, nazwa marki połączona z główną kategorią czy nazwa produktu podana z nazwą naszej firmy. Frazy brandowe służą do bezpośredniego wyszukiwania naszej marki w sieci przez użytkowników.

Przeważnie na początku naszej drogi biznesowej lub przy zakładaniu nowego serwisu nie myślimy zbyt intensywnie o tym rodzaju fraz — skupiając się na frazach głównych i pobocznych. Nawet jeśli skupiamy się na frazach, które mają skierować do nas nowych klientów z zamiarem zakupu konkretnych produktów, po pewnym czasie klienci Ci będą również wyszukiwali w sieci naszą stronę internetową właśnie bezpośrednio — wpisując np. nazwę firmy do wyszukiwarki. Jeśli nie znajdą naszej strony, będzie to spory minus i rysa na naszym wizerunku.

Warto więc na stornie internetowej w różnych miejscach od czasu do czasu zamieszczać różne konfiguracje z nazwami naszej marki. Będzie to również ułatwienie dla Gogole podczas powiązywania strony internetowej np. z wizytówką Google Moja Firma czy kontami w social mediach.

Frazy typu Long-tail (długi ogon)

Ostatnim typem fraz są frazy long-tail. Długie ogony – bo i tak też są nazywane to wieloczłonowe frazy, które składają się z kilku słów. Pod określeniem long-tail mogą kryć się różne zwroty, zdania, połączenia, odmiany czy zestawienia kilku innych słów kluczowych. Przykładem long-taila może być fraza “Jakie buty do biegania wybrać” lub “Czy czerwone buty do biegania są modne”. Long-tail stosuje się przeważnie z dwóch powodów. Pierwszym z nich jest chęć dostosowania strony internetowej do wyszukiwania głosowego i urządzeń mobilnych. Osoby szukające informacji głosowo np. na smartfonach, zadają pytania głosowo właśnie w takiej formie — naturalnej.

Wyszukiwarka wyszukuje zatem takie dokładne hasło. Jeśli na naszej stronie posiadamy takie zwroty, witryna jest wyświetlana na wysokich pozycjach. Drugim powodem jest chęć trafiania “w punkt” przy tradycyjnym wyszukiwaniu, kiedy to użytkownik wyszukuje konkretnej informacji. Dodawanie w tekście nawet kilku long-tail jest korzystne. Tekst taki jest naturalny, zawiera kolejne słowa kluczowe — ty m razem odmienione oraz pomaga pozycjonować witrynę poprzez wyszukiwanie głosowe Google Voice Search.

Poznaj 5 rodzajów słów kluczowych w tekstach SEO
Przewiń do góry