Ukuło się sformułowanie, że zadowolony klient powie o nas 3 znajomym, natomiast niezadowolony – 10-ciu. Dbanie o wizerunek własnej marki w internecie to ciągły proces, który wymaga od nas doskonalenia usług oraz dbania o dotychczasowych klientów. Jak jednak mieć zaufanie wśród konsumentów w tak viralowym świecie?
Dlaczego wizerunek w internecie jest kluczowy?
Żeby odpowiedzieć na to pytanie, warto zastanowić, co zrobi większość użytkowników przed skorzystaniem z nowej usługi bądź też zakupem produktu. Oczywiście będzie próbowała wyszukać informacje na jego temat w internecie. W zależności od tego, jaki wydźwięk będą miały odnalezione treści, użytkownik podejmie daną decyzję.
Dlatego warto nieustannie dbać o wizerunek marki w internecie. Wpisy, jakie pojawiają się na nasz temat, powinny mieć przede wszystkim pozytywny lub przynajmniej neutralny charakter. Ważne też, aby nie tworzyć tych opinii samodzielnie. Internauci są w stanie zauważyć sztuczny charakter komentarza i nie zaufają takiej marce.
Najlepszym sposobem będzie wprowadzenie szeregu działań, które są omówione poniżej. Dzięki dostarczeniu jak najlepszego contentu użytkownicy będą skłonni nie tylko do wystawienia nam pozytywnej opinii, ale także do polecenia nas dalej.
Dostosuj swoją stronę internetową
Jak przekonać użytkowników do spędzenia czasu na naszej witrynie? Dostosujmy ją do wymagań oraz oczekiwań. Oprócz kwestii technicznych jak prędkość ładowania, przystosowanie do urządzeń mobilnych, czy też czytelny kod źródłowy, ważna jest także warstwa contetowa, czyli to, co przyciągnie do nas odbiorców.
Skupmy się więc na meta tytułach i opisach, jakie użytkownik widzi jeszcze z poziomu samej przeglądarki. Ważne, aby zawierały one nie tylko nazwę firmy i słowo kluczowe, ale także chwytliwe hasła, które wyróżnią nas spośród konkurencyjnych stron.
Pozwól na ocenienie siebie
Nic tak nie działa na odbiorcę, jak marka polecana przez innych użytkowników. Dlatego warto wykorzystać rozszerzenie wyszukiwarki, które wyświetla naszą ocenę w skali od 1 do 5. W tym celu warto wykorzystać media społecznościowe – Facebook, jak i samo Google.
Ocena pochodząca z Facebooka ma szansę na pojawienie się w wynikach wyszukiwania, o ile prowadzimy swoją stronę firmową. Będzie ona nam służyć nie tylko do promocji w obrębie portalu, ale także na zewnątrz.
Natomiast do uzyskania oceny z Google wystarczy posiadać działającą wizytówkę Google Maps, gdzie użytkownicy mogą komentować oraz oceniać nasze usługi. Oprócz wyświetlenia oceny nasza strona ma także szansę na pojawienie się przy wynikach z Google Maps przy wyszukiwaniu lokalnym. Nie trzeba przy tym mówić, że dodatkowe miejsce ekspozycji zwiększa naszą szansę na zdobycie nowego klienta.
Prowadź swój biznes odpowiedzialnie
W porządku, ale co to znaczy? Odpowiedzialne prowadzenie biznesu to przede wszystkim dbanie o to, aby żadne ukryte informacje nie wypłynęły i nie zaszkodziły marce. Pod pojęciem ukryte informacje można rozumieć wiele rzeczy. Najczęściej są to jednak artykuły blogowe, czy też zewnętrzne z początków naszej działalności, które mogły być pisane w nieprzemyślany sposób.
Dbajmy o spójność przekazu. Regularnie sprawdzajmy, czy nigdzie nie widnieje wpis, który może nam zaszkodzić. Jeśli już go zidentyfikujemy, warto go bezpowrotnie usunąć, aby nie ujrzał światła dziennego w razie ataku hackerskiego.
Dbajmy o prezentację na forach
Oprócz autoprezentacji, czyli wpisów, jakie sami publikujemy, ważne są także komentarze i opinie, które są wystawiane przez użytkowników na różnego rodzaju forach internetowych. Niestety w sieci viralem może stać się dosłownie wszystko, w tym także negatywna opinia na nasz temat.
Co więc zrobić, aby do tego nie dopuścić? Przede wszystkim monitorować na bieżąco wszelkie wzmianki na nasz temat i ugasić ewentualne ognisko jak jest w zarodku. Najlepiej jednak cały czas udoskonalać swoje usługi, aby zminimalizować odsetek niezadowolonych klientów.
Jeżeli jest już za późno, przychodzi nam z pomocą usługa depozycjonowania negatywnych opinii. Polega ona na pozycjonowaniu stron z pozytywnymi wpisami, skutek czego osłabiany jest ranking strony, która szkodzi naszemu wizerunkowi. Pomimo że usługa nie należy do najtańszych, może niekiedy stać się jedynym wybawieniem dla marki.
Rozmawiajmy z klientami
Prowadzenie dialogu, angażowanie oraz związywanie się z klientami w sieci to tylko kilka przykładów prowadzenia dobrej komunikacji. Od naszej autentyczności zależy nasz PR. Dlatego unikajmy komunikatów, które wysyłamy wszystkim naszym odbiorcom. Starajmy się zróżnicować treści do poszczególnych grup, okazji, a nawet pór dnia czy roku.
Autentyczność marki przełoży się na zaangażowanie odbiorców, którzy chętniej będą wchodzili z nią w interakcje. Oprócz tego zrzeszajmy naszych klientów w mediach społecznościowych i zachęcajmy do polecania innym. W tym celu rozmawiajmy z kluczowymi klientami, zwłaszcza w sektorze B2B. Opinia dyrektora dużej firmy może trafić do kilku tysięcy osób, a wśród nich odnajdą się także nasi przyszli klienci.